Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Overige ziekten > neuspoliepen
Auteur Onderwerp: neuspoliepen
EtD

BerichtGeplaatst: 24-03-2013 15:23 Reageer met quote

Beste Allemaal,

Vanaf m'n 16e (nu 57) kamp ik al met allergieën.
Heel vaak verkouden altijd de neus dicht en erg weinig reuk en smaak.
4 jaar terug keek ik in de achteruitkijkspiegel van de auto en zag iets uit m'n neus komen.
Ja hoor poliepen.
Een operatie, wat complicaties met bloedingen en dan de tampons eruit wat een belevenis.
Na de operatie had ik wel volop lucht en ook een deel reuk en smaak waren terug.
Na verloop van tijd echter zijn reuk en smaak weer verdwenen alleen extreme geuren en smaken komen door.
Het enige wat helpt is duiken of snorkelen in zeewater na 2 dagen gaan we dan lekker eten en proef ik alles weer.

Wat verder heel belangrijk is.
1. Woon je in een huis met balansventilatie laat dan het systeem controleren op viezigheid wat achter kan blijven in het buizensysteem en je ziek kan maken.
2. Maak je gebruik van de airco (auto, werk of thuis) laat deze dan controleren en wacht niet tot het gaat stinken.

Wat ik graag wil weten is wat mensen doen om reuk en smaak terug te krijgen en of er resultaten geboekt worden.

Mijn gewoontes en medicatie :

2 x per dag met zout water (9%) spoelen.
2 x per dag flixonase (nasule).
1 x per dag levocetirizine (tegen allergieën)
Sinds kort in plaats van roken gaan walmen waardoor ik geen ventolin en flixotide meer nodig heb.

Beterschap voor iedereen.
marque

BerichtGeplaatst: 02-07-2013 12:01 Reageer met quote

Bemoedigend om te lezen hoe iedereen wegen zoekt om de neuspoliepen te bestrijden. Ik lees in elke geval elke bijdrage!

Ongeveer een half jaar geleden heb ik een tijd lang het homeopatische 'geneesmiddel' Thuja D6 gebruikt, na overleg met een overigens klantvriendelijke servicemedewerker van Dr. Vogel. Dit middeltje zou hét antwoord bieden op neuspoliepen. Na de verschillende mogelijke behandelmethoden zorgvuldig te hebben gevolgd, moet ik helaas constateren dat dit middel geen enkel effect heeft gehad op het terugdringen van de poliepen.

Ik las dat iemand op dit forum gestopt was met het gebruik van de pil in een poging om de klachten terug te dringen. Artsen willen het niet snel toegeven, maar steeds meer worden de schadelijke effecten van langdurig pilgebruik zichtbaar. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting In het onderzoek naar borstkanker: Bij reguliere mammografie is het protocol dat er gevraagd wordt naar pilgebruik, omdat er aanwijzingen bestaan dat er een relatie is tussen het gebruik van de pil en borstkanker. Nu is het onderzoek naar borstkanker véél uitgebreider dan het onderzoek naar neuspoliepen (logisch ook!). Wie Flixonase gebruikt, weet dat dit een hormoonhoudend medicijn is, alleen hebben de neusdruppels (als het goed is) alleen heel lokaal effect. De hormonen van de pil gaan door heel het lichaam.

Binnenkort heb ik weer een afspraak bij de KNO-arts voor mijn poliepen. Ik kan ze redelijk kort houden met de Flixonase, maar ik ben eigenlijk ook wel eens toe aan iets dat de oorzaak aanpakt. Misschien verschillend van andere forumleden is dat ik verder helemaal geen allergische klachten of gezondheidskwalen anderszins heb. Ik voel me verder kerngezond in de leeftijd van 31.
StefanO

BerichtGeplaatst: 03-10-2013 15:04 Reageer met quote

Mijn neus zit al ongeveer een jaar bijna elke nacht dicht, met name aan de rechterkant en als ik op mijn rug lig. O.a. hierdoor heb ik erg veel moeite met in- en doorslapen. Ik weet sinds afgelopen maandag dat ik aan beide kanten neuspoliepen heb. De gewone huisartsen hadden eerst niets gezien en ook de co-assistente van de KNO zag in eerste instantie niets. Pas toen de hoofdarts met een endoscoop verder in mijn neus keek, werden ze zichtbaar.

Ik ben nu begonnen met Flixonase maar heb de eerste 2 dagen (maandag en dinsdag) per ongeluk twee keer zoveel als de voorgeschreven porties gepakt. Is dit heel erg? Heeft iemand verder bij langdurig gebruik van Flixonase iets van bijwerkingen gehad?

Eerder dit jaar is uit een bloedonderzoek gebleken dat ik een flinke huisttofmijtallergie heb (en hooikoorts, maar dat wist ik al langer). Kan dit de poliepvorming soms in de hand hebben gewerkt? Na zoeken op internet lees ik tegenstrijdige informatie hierover. Ik heb verder in 2011 en 2012 ook een aantal zware verkoudheden gehad waarbij ook mijn bijholtes helemaal vol zaten. Kan het misschien ook door allebei (dus virussen en allergie) komen?

Ik ben een man van 33 en verder redelijk gezond.
StefanO

BerichtGeplaatst: 03-10-2013 15:27 Reageer met quote

P.S. Ik heb ook Celestone-tabletten voorgeschreven gekregen maar ben daar voorlopig alweer mee gestopt omdat ik last van mijn darmen kreeg (en nog steeds een beetje heb). Herkent nog iemand dat na het nemen van die tabletten?
Joe0900

BerichtGeplaatst: 04-11-2013 1:17 Reageer met quote

Beste Stefan,

Ik loop nu bijna 4 jaar met neuspoliepen rond. Zolang je geen zeldzame gevaarlijke overreacties hebt vertoont bij je eerste inname hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Ik overschrijdt de voorgeschreven limiet soms ook wel eens.

Wat wel en niet van invloed is op je neuspoliepen is lastig vast te leggen. Wellicht verschilt dat per persoon. Zo heb ik zwaar last van neuspoliepen, hoewel er verder geen allergieën zijn gevonden bij mij (let op; allergieën en overreacties zijn niet hetzelfde). Wat ik wel merk is dat een verkoudheid duidelijk van negatieve invloed is op de aandoening.

Ik heb verder nooit Celestone-tabletten voorgeschreven gekregen. Waar zijn die goed voor?
JantjeP

BerichtGeplaatst: 14-12-2013 23:05 Reageer met quote

Beste medepoliepen,

7 jaar geleden na een flinke verkoudheid begon de ellende, die ik eerst (net als de meesten hier) omschreef als een chronische neusverkoudheid. Dagelijks 2 natte zakdoeken in de ochtend, voordat de lekkage wat minder werd. Beide neusgaten compleet verstopt, waarbij ik er af en toe aan één zijde een beetje lucht doorgeperst kreeg. Meer dan 7 jaar met de mond open geslapen en geleefd, Reukvermogen totaal verdwenen. Ca. 1,5 jaar geleden werden de poliepen zichtbaar en aan de slechtste zijde was het nog 0,5 cm tot buitenzijde van mijn mijn neus.
Dit kwam ook mede door het bezoekje aan een KNO arts, die mijn poliep graag duidelijk aan de co-assistente wilde laten zien. Hij trok met een vacuumbuisje flink aan de poliep die eigenlijk nog redelijk in een bijholte verscholen zat, zo het neusgat in.
Mijn vertrouwen in de man was al redelijk gedaald, wat alleen maar erger werd na mijn vraag naar de risico's.
Tja, het zou kunnen dat er met de laserstraal een gaatje in het tussenschot komt, of dat het hersenvlies geraakt wordt. (van dit laatste had ik op internet al gelezen, dat bij iemand het hersenvocht was weggelopen, misschien hier op het forum).
Een scan laten maken, en weer naar de KNO arts. Neus en voorhoofdholten zaten helemaal vol, dus hij adviseerde een operatie waarbij alles schoongemaakt zou worden.
Ik werd direct daarna voor een operatie intake gesprek uitgenodigd bij diverse mensen uit verschillende vakgebieden, en enkele dagen later kreeg ik de afspraak.
Ik moest antibiotica in gaan nemen en druppelen met FlixoNase waardoor ik na enkele dagen enorme hoofdpijn kreeg, die gelukkig weer weg was na het stoppen met druppelen.
De operatie afgezegd, omdat ik het niet zag zitten en op internet vele teleurstellende verhalen had gelezen. Het zal ongetwijfeld ook erg vaak goed gaan, maar gezien mijn ziekenhuis-ervaringen ....zal ik ik daar vast niet bij horen.
Het internet raadplegen voor alternatieven bracht mij bij de site van UZ Gent waar diverse professoren al jarenlang bezig zijn met een behandelingsmethode. Ik kon een afspraak maken, maar heb dit niet gedaan, omdat het onderzoek nog wel enige jaren zou duren, voordat het toegepast mag worden.
Verder zoekende kon ik eigenlijk geen alternatief vinden, totdat ik het in het engels opzocht en bij iemand terecht kwam die de oplossing in een e-book had geschreven, waar hij € 35,- voor vroeg.
Dit boek aangeschaft, maar het was meer een opsomming van wat middeltjes die je zou kunnen proberen. Om alle producten te verzamelen moest ik ook twee producten in Amerika bestellen : "Pulsatilla 30C" en "Sanguinaria Canadensa 30C", die hier ook wel verkrijgbaar zijn, maar misschien niet in dezelfde samenstelling. De producten een aantal maanden geprobeerd zonder resultaat.

Verder heb ik jarenlang supplementen geslikt, die misschien wel zouden kunnen helpen.
Vitamine C 1000 (1 per dag)
Knoflook capsules geurloos (1 per dag)
Zink (1 per dag)
Enchina Force (1 per dag, in de maanden met de "r")
2 jaar lang 's avonds warm water-honing-kaneel-curcuma.

Gestopt met nuttigen van:
Pindakaas en zuivel.
Soms nuttigde ik een glas wijn en in de vakantie in Frankrijk was er een avondje met 3 glazen wijn.
De volgende dag waren de poliepen zichtbaar gegroeid, waarna ik alleen nog maar water gedronken heb.

Laatste 1,5 maand heb ik extra ingenomen
Voor luchtwegen en weerstand : Canadese geelwortel (1 capsule per dag)
Bij ontstekingen : van bijvoorbeeld DA online: ORTHICA, Vitamine B3 Niacinamide 250 (er is ook B3 Nicotinamide, die is het niet) (2 per dag)

Na een metsel-klusje aan de schoorsteen op het koude dak (5 december), kreeg ik flinke spierpijn in beide benen en begon er ook een blaasontsteking mee te werken, aan een griepachtig gevoel.
Cranberry & D-mannose genomen, waarmee ik te vroeg gestopt was, omdat ik dacht dat het al weer beter ging.
Ik was inmiddels Pfluger Nasal tegengekomen waar ik ook wel iets in zag voor de neuspoliepen.
Hiervan in 2 dagen, 3 x 2 tabletten ingenomen, waarna ik erg ziek werd met misselijkheid en koorts, maar of dit nu door de tabletjes, of van de blaasontsteking kwam????
Enkele dagen later merkte ik dat er een klein beetje lucht via de neusgaten kon en een paar uur later was er een snuitbeurt waarbij ongeveer 100-150 cc neusvocht vrijkwam uit de bijholten (ik zal u de details besparen).
Een week na de Nasal tabletjes kon ik volledig via de neus in en uitademen, waren de neuspoliepen weg, en merkte ik bij een autorit dat er een stinkende oude Mini Cooper voor mij reed. Wat een geluk, na meer dan 7 jaar was mijn reukvermogen weer terug en dat zonder operaties of medicijnen, in één week tijd.

Maar wat was er nu verantwoordelijk voor het zo snel verdwijnen van de neuspoliepen, dat zou ik wel graag willen weten.

Zijn er nog mede"poliepen" die één of meerdere producten in combinatie willen testen, die misschien verbetering geven?
Soms versterken gecombineerde producten elkaars werking.
Nasal is al een complex van verschillende stoffen, waaronder kiezelzuur, wat dus net als Cranberry & D-mannose een verzurende functie heeft, en de bacteriën in je lichaam onschadelijk maakt.
Ik weet niet of de goede darmbacteriën er onder te lijden hebben, dus is het waarschijnlijk verstandig om deze aan te vullen bijvoorbeeld via yoghurt of supplement

Groeten,
Jan (53 jaar)
Robert44

BerichtGeplaatst: 15-12-2013 21:10 Reageer met quote

Hoi ik heb zelf ook jarenlang geworsteld met verkoudheids problemen en hooikoorts , vorig jaar heeft mijn arts geadviseerd om een luchtreiniger te kopen bij proairtech.nl en ik moet eerlijk zeggen dat ik sindsdien veel meer energie heb en mijn klachten sterk zijn vermindert . Ik ben zeer tevreden en kan het iedereen aanraden de luchtreiniger werkt ook tegen fijnstof .
StefanO

BerichtGeplaatst: 21-12-2013 21:52 Reageer met quote

Hier ben ik weer. Vandaag door iemand van DokterBed mijn matras laten reinigen, zat vol huidschilfers en mijten. Dat was natuurlijk ook een belangrijke oorzaak van mijn chronische neusverstopping, die wellicht ook de groei van mijn poliepen in de hand heeft gewerkt. Ik kan iedereen met vergelijkbare klachten aanraden dit ook te laten doen met zijn of haar matras.

Ik gebruik verder nog steeds flixonase, moet daar van de KNO-arts de komende maanden mee doorgaan. Het helpt voor mijn gevoel een klein beetje om mijn neus beter open te krijgen, maar niet enorm goed.

Ik ben er inmiddels door de onderzoeken bij de KNO-arts ook achter dat mijn neustussenschot wat scheef staat, dat kan ook nog eens zorgen dat je neus veel dicht zit, Al met al dus een nogal ongelukkige combinatie van factoren. Sad
Joe0900

BerichtGeplaatst: 08-01-2014 5:49 Reageer met quote

Beste JantjeP,

Zowel Pfluger Nasal als Cranberry & D Mannose bevatten stoffen die ik vaker ben tegengekomen op forums en artikelen als bestrijding tegen neuspoliepen. De middelen zelf heb ik echter nog niet geprobeerd. Ik ga ze los van elkaar in verschillende periodes uitproberen. Te beginnen met Pfluger Nasal. Ik breng je op de hoogte zodra ik meer weet.

Verder kan ik het verhaal van JantjeP bevestigen dat al één glas alcohol je avond kan ruïneren omdat de hele neus dicht raakt. Vernomen dat alcohol het neusslijmvlies irriteert / uitdroogt en daardoor (let op) indirect, niet direct de groei van neuspoliepen bevorderd.

Wat ik verder interessant vind is dat veel mensen het vermoeden hebben dat zuivelproducten van negatieve invloed zijn en de groei van neuspoliepen bevorderen. Bij mij is dit namelijk niet van merkbare invloed op de gezondheid terwijl suiker daarentegen catestrofale gevolgen heeft voor de neus. Met name geraffineerde suikers. Natuurlijke honing zonder toegevoegde suikers heeft dan weer geen invloed op mijn neuspoliepen. Wie hier kan bevestigen dat zuivel merkbaar van negatieve invloed is op zijn / haar neuspoliepen? Ik heb namelijk het vermoeden dat dit een fabeltje is. Zuivel kan slijmvorming bevorderen (bij mij blijkbaar niet), maar heeft het een directe invloed op het neusslijmvlies / poliepen???
Joe0900

BerichtGeplaatst: 24-03-2014 1:59 Reageer met quote

Zowel cranberry & d-mannose en pfluger nasal geprobeerd. Bij beide heb ik geen merkbare verbeteringen ondervonden.
Henrietta

BerichtGeplaatst: 07-06-2014 10:34 Reageer met quote

Mensen probeer !!!! GEMBER 15 a 20 gram vers geraspte gember per dag, en een hete kop water erachter aan.

Ikzelf heb er zoveel baat bij en mijn KNO arts stond perplex mijn poliepen waren bijna weg. en 3 mnd geleden zat mijn hoofd helemaal vol met poliepen ,hij zag alleen uitkomst een operatie en dan nog kon hij niet op de plekken komen waar ze ook nog zaten (dicht bij de hersenen na een MRI scan te hebben gehad) Ik gebruik wel mijn medicijnen REVITELLE tabl en Avamys neusspray.
Na 3 dgn ging mijn neus open en na 5 dgn kon ik weer ruiken.SUPER Very Happy
Bart1967

BerichtGeplaatst: 15-12-2014 0:09 Reageer met quote

Hallo Allemaal,

Ik heb 10 jaar last gehad van neuspoliepen, toen ze zo groot werden dat ze letterlijk mijn beide neusgaten uitgroeide heb ik ze laten weghalen in het ziekenhuis. Binnen 3 maanden kwamen ze echter langzaam weer terug. Ik heb jarenlang allerlei middelen genomen zoals Flixonase, prednison etc. dit bood alleen een beetje verlichting. Een middel tegen schimmels geprobeerd en dat leek te werken, maar ook hier kwamen ze terug. Ik ben ten einde raad geweest en had al geaccepteerd de rest van mijn leven hiermee rond te lopen. Tot ik anderhalf jaar geleden in Zuid Amerika een zware keelontsteking kreeg en ik daar een Antibiotica heb genomen. (Amoxidal 750 2x dag 1 tablet 6 dagen lang) Binnen 2 dagen had ik weer lucht door mijn neus. Echt een ongelooflijk gevoel om weer adem te hebben. Ik ben nu anderhalf jaar vrij van Poliepen en het heeft mijn levenskwaliteit echt verbeterd.

In Uruguay is Amoxidal zo te koop, hier moet je eerst bij de huisarts langs. Het is agressief spul, zolang ik het slikte had ik rode vlekken op mijn huid en jeuk. Maar na de kuur was het gelijk over.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amoxicilline

Ik wens iedereen beterschap, ik weet hoe erg het is om met poliepen rond te lopen.
allesbestaatal

BerichtGeplaatst: 15-12-2014 9:52 Reageer met quote

Beste Bart, vraagje aangezien ik van mijn poliepen de oorzaak wel weet. Hoe is t met jouw gebit gesteld? Heb je je verstandskiezen nog?
Ik heb al veel middeltjes geprobeerd hier maar niks helpt omdat de meeste middeltjes hier tegen allergische reacties zijn.
Bart1967

BerichtGeplaatst: 23-12-2014 3:37 Reageer met quote

Beste ¨allesbestaatal¨,

Mijn gebit is redelijk, maar verstandskiezen heb ik al heel lang niet meer. Deze zijn minimaal 10 jaar voor mijn eerste klachten van poliepen weggehaald. Ik zou dus geen verband zien, wil ik zeggen.

Wat je schrijft over alle middeltjes geprobeerd te hebben, dat ken ik. Zelf ben ik radeloos geweest. Echt belachelijk dat 1% van de bevolking neuspoliepen heeft maar geen arts een oplossing. Door mijn operatie heb ik nog dagelijks bloedproppen. (nooit daarvoor gehad) En bij mijn eerste controle bij de arts waren ze al weer terug. Die vertelde dat ik moest stoppen met roken, maar ik was al gestopt.

En fin, wat ik al eerder schreef, na 2 dagen Amoxidal voelde ik me beter als ooit. En tot op heden zijn ze weggebleven. (21 mnd)

Beterschap!!!

Ps als je bij jou de oorzaak weet, waarom niet een oplossing?
allesbestaatal

BerichtGeplaatst: 01-01-2015 13:37 Reageer met quote

Quote:
Ps als je bij jou de oorzaak weet, waarom niet een oplossing?

Ja...helaas een combi van factoren, kaak gebroken, verkeerd gezet, wilden ze niet opereren, dus kiezen beginnen af te slijten en af te breken, tandheelkundig centrum om alles er uit te laten halen, doen ze niet. Dus gebit is rotter geworden, denk dat de poliepen daar vandaan komen. Met name omdat mn verstandskiezen er ook nog zitten.
dami

BerichtGeplaatst: 09-12-2015 11:23 Reageer met quote

Hallo Bart, en nu december 2015? Ben je nog altijd neuspoliep vrij na die antibiotica?
Bart1967

BerichtGeplaatst: 24-12-2015 3:18 Reageer met quote

Hoi Dami,

Ja ik ben nog steeds vrij van Poliepen!
Vanaf dat ik die Amoxidal kuur heb gehad zijn alle klachten weggebleven. Ik ruik alles weer en kan weer vrij door mijn neus ademen. Inmiddels raak je er weer aan gewend, maar ik bezef goed hoe vervelend de klachten waren.

Ik wens jou ook veel beterschap toe!
Lars75

BerichtGeplaatst: 28-03-2019 22:10 Reageer met quote

Hallo allemaal. Het is alweer een tijdje geleden dat iemand hier wat heeft gepost maar ik heb zelf veel aan de voorgaande tips gehad. Neuspoliepen kunnen bijzonder vervelend zijn. Het lijkt (helaas!) bijna onmogelijk om de oorzaak aan te pakken. De mensen bij wie het wel gelukt is mogen zich gelukkig prijzen. De gevolgen van de poliepen zijn wel redelijk goed te bestrijden. Ik ben een 43 jarige man. Dit zijn mijn ervaringen van de afgelopen tien jaar:

- Poliepen operationeel verwijderen lijkt weinig zin te hebben. Bij mij kwamen ze al na vier weken terug en het gemiddelde ligt op circa acht weken. Er zijn mensen die dit elk jaar doen maar bedenk wel dat het heel veel geld en tijd kost (bij mij was het 1250 euro) en het werkt dus maar heel tijdelijk. De meeste mensen geven dit na verloop van tijd op.
- Vaak luchten van de woning of de werkruimte is altijd goed behalve als er veel pollen in de lucht zijn. Het helpt echter maar een beetje.
- Met zout water spoelen werkte bij mij niet omdat mijn poliepen heel hoog zitten. Je huisarts zou je moeten kunnen vertellen of dat ook bij jou zo is.
- Celestone-tabletten deden bij mij heel weinig maar dat kan persoonlijk zijn.
- Pfluger Nasal tabletten deden voor mij niets.
- Een kopje thee met vers geraspte gember geeft je zeker tien minuten verlichting. Hoera...
- Amoxidal lijkt ook goed te werken maar dat moet via de huisarts worden voorschreven. Het is agressief, heeft een aantal vervelende bijwerkingen en het werkt voor de meeste mensen maar circa twee maanden. Mijn huisarts wil het alleen als laatste redmiddel voorschrijven.

Flixonase is voor mij eigenlijk het enige medische middel dat zonder veel gedoe goed en redelijk lang (circa 12 uur) werkt. Niet altijd maar wel 90% van de tijd. Als je flink verkouden bent werkt het bijvoorbeeld niet. Je bent er elke ochtend of avond in totaal circa 5 minuten mee bezig maar dat is het waard.

Wat verder ook lijkt te helpen is een gezonde levensstijl. Als ik goed eet, voldoende rust, weinig alcohol drink en veel sport dan heb ik aanmerkelijk minder last van mijn poliepen. Er lijkt ook een link te zijn tussen mijn klachten en het nuttigen van zuivelproducten.
marque

BerichtGeplaatst: 28-05-2019 23:37 Reageer met quote

Wel bijzonder. Volgens mij is er geen enkel forum waar ik al meer dan tien jaar bij betrokken ben. En dan ook nog eens op één onderwerp, namelijk deze. Hulde aan eigenaar om zolang een forum in de lucht te kunnen houden!

Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik gereageerd heb. Ik herken nagenoeg alles van wat Lars75. schrijft.

Wat de zuivelproducten betreft: ik ben geneigd te denken dat melk inderdaad acuut slijmvliezen activeert en dat neuspoliepen als vanzelf gemakkelijk meedoen.

Een paar maanden geleden heb ik een tijd lang thee gezet van verse kurkuma, vanwege de ontstekingsremmende en bloedzuiverende werking etc. Het zou daarom een middel zijn tegen neuspoliepen. Ik kan helaas niet zeggen dat het iets geholpen heeft. Maar ik zal ook de gember eens proberen..

Gegroet allemaal en 'keep this forum alive!'
Gismo

BerichtGeplaatst: 19-09-2019 19:05 Reageer met quote

Dit forum wordt enkel nog gebruikt door spammers.
Index > Overige ziekten > neuspoliepen
Pagina 11 van 11  

Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

© Medisch Forum.nl 2004 - 2018   Privacy- en cookieverklaring