Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Psyche > Ademnood door zenuwen
Auteur Onderwerp: Ademnood door zenuwen
mariskaaaaa

BerichtGeplaatst: 01-06-2010 10:20 Reageer met quote

ik heb ook precies hetzelfde!!
als ik voorlees begint de ellende, eerste 2 regels gaat het goed, maar daarna begint mijn hart heel snel te kloppen en krijg ik geen lucht meer, totdat ikgeen woord meer uit kan brengen ..
Sad
maraja

BerichtGeplaatst: 01-06-2010 11:35 Reageer met quote

Heel bekend allemaal. Hoef dan wel geen presentaties te houden, maar als ik zenuwachtig en stressig ben tijdens een gesprek ofzo, heb ik ook dat ik dan het gevoel dat ik te weinig adem heb. Wordt dan heel kortademig en moet echt ff diep ademhalen voor ik verder kan. Lastig he, pff. Gelukkig komt het bij mij niet heel vaak voor dat ik moeilijke gesprekken moet voeren.
Freddy1

BerichtGeplaatst: 01-06-2010 17:29 Reageer met quote

Ik ben eerst met m'n probleem naar m'n huisarts geweest en deze dacht aan hyperventilatie. Daar geloof ik niets van!!

Het is zeer lastig leven met dit probleem, zowel in het dagelijks leven als tijdens het geven van spreekbeurten of contacten met de pers. Soms zie ik het allemaal niet meer zitten, maar een stemmetje in m'n hoofd zegt om niet op de geven en door te bijten. Er moet een oplossing voor dit probleem bestaan.

Ik denk dat stress en zenuwen een groot deel van dit probleem bevatten. Het zit duidelijk tussen m'n oren. Ik heb jaren (bijna) perfect gesproken tot dit probleem plots opdook.

Sinds kort heb ik opnieuw hulp gezocht en loop nu therapie bij een stotter-therapeut. Blijkbaar zou dit probleem geïdentificeerd kunnen worden als blokkades. Dat is één van de verschillende soorten stotteren. Of dit de echte oorzaak van m'n probleem is (ik herken veel van m'n problemen momenteel tijdens het eerste onderdeel van de therapie) weet ik niet zeker. Ik hoop alleen maar dat ik snel terug de oude ben en opnieuw zonder problemen of angsten kan spreken.
eppetot

BerichtGeplaatst: 03-06-2010 23:55 Reageer met quote

Herkenbaar. Ik vind het regelmatig doen van ontspanningsoefeningen prettig en behulpzaam om te doen. Je kunt er via internet allerlei vinden:

http://www.ggzdrenthe.nl/index.php?pageID=708
Freddy1

BerichtGeplaatst: 05-06-2010 10:01 Reageer met quote

Fantastisch!

Bedankt voor de interessante link.

Heeft dit jou van dit probleem afgeholpen? En zou het ook helpen om stotteren beter onder controle te krijgen?

Groetjes,

Freddy
chrisklaasse

BerichtGeplaatst: 29-09-2011 16:19 Reageer met quote

hoi iedereen!

ik ben egt blij dat er veel meer mensen zijn die het ook hebben, ik ben 16 en heb er egt enorm last van. gelukkig weet iedereen het en word en heel normaal over gedaan, jij hebt dat en ik niet maar verder nix aan de hand. Ik zou er tog graag van af willen eigelijk. ik word er enorm zenuwachtig als ik moet voorlezen. omdat ik gewoon bang ben dat het weer gebeurt...

als ik iets moet presenteren is er nix aan de hand maar als ik iets moet voorlezen en ik zit achter mn tafel komt het. zelfs als ik voor in de klas iets moet voorlezen is er vaak nix aan de hand. ik ben bang dat het een soort faalangst/hyperventilatie is.

wie heeft er tips om hier ooit van af te komen??

Bij voorbaat dank

chris
mandylafeber

BerichtGeplaatst: 09-10-2011 19:57 Reageer met quote

Het is een fijn gevoel , het stelt gerust , dat we niet de enigste zijn. misschien vind ik geen leeftijdsgenootjes hier. Jullie zijn stukken ouder, Maar het is gewoon fijn!
Masser1994

BerichtGeplaatst: 22-04-2014 16:35 Reageer met quote

Hallo iedereen,

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Bij mij is het gestart toen ik zo'n 15 jaar was tijdens het voorlezen. Goed, na een 2 tal jaar had ik me er bij neergelegd maar toen dook het ineens ook op bij presenteren. Tijdens een mondeling examen heb ik er geen last van. Nu ik in het 2de jaar hoger onderwijs zit vond ik het toch tijd worden om het probleem eens aan te pakken. Het is iets waarvoor ik me enorm schaam, zelfs tegen mijn ouders durfde ik het bijna niet zeggen hoewel deze dit zeker verstaan. Sinds kort volg ik logopedie, hier leer ik een paar ontspanningsoefeningen en leer ik ademen met mijn buik.
Toch nog toe heb ik geen presentatie moeten geven, maar ik hoop dat het werkt. Ik denk ook dat ik voor alle zekerheid nog eens naar de dokter zal gaan voor een kalmerend pilletje Smile

Vroeger durfde ik het ook niet echt vertellen aan leerkrachten omdat ik mij er zo over schaamde, maar nu trek ik mij er veel minder van aan. Iedereen heeft wel iets dat hij/zij niet kan of schaamt en de meeste docenten houden hier dan ook rekening mee.

Mvg,
Masser1994
Gismo

BerichtGeplaatst: 19-09-2019 18:56 Reageer met quote

Dit forum wordt enkel nog gebruikt door spammers.
Index > Psyche > Ademnood door zenuwen
Pagina 2 van 2  

Vorige  1, 2

© Medisch Forum.nl 2004 - 2018   Privacy- en cookieverklaring