Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Interne ziekten & Infectieziekten > Pijn ter hoogte van maag (?) precies in het midden
Auteur Onderwerp: Pijn ter hoogte van maag (?) precies in het midden
evenanoniem

BerichtGeplaatst: 30-12-2018 5:20 Reageer met quote

Sinds 2.5 jaar heb ik zo ongeveer om de 6 à 8 weken wel een keer hevige pijn ter hoogte van mijn maag (?) precies in het midden, een paar centimer onder het borstbeen. Wanneer de klachten zich voordoen, word ik er meestal 's nachts mee wakker. Soms beginnen de klachten ook al 's avonds voor het slapengaan of een enkele keer overdag. De pijn is hevig en wordt erger door liggen. 's Nachts moet ik dan echt opstaan en bvb. gaan zitten (bewegen is niet nodig, gewoon niet liggen). In de meeste gevallen is de pijn na een paar uren genoeg gezakt om terug te kunnen slapen en is de pijn dan volledig weg wanneer ik 's ochtends wakker word.

Ik dacht altijd dat het refluxklachten waren aangezien het erger wordt door liggen. Nochtans lijkt refluxmedicatie (Rennie, Gaviscon) op zo 'n moment geen effect te hebben. Ook vraag ik mij af of reflux zó veel pijn kan doen.

De klachten lijken wel vaker voor te komen na een zware/vettige maaltijd (bvb. uit eten) maar toch gaat zo 'n maaltijd nog steeds vaker wel dan niet gewoon goed.

Vorige week was er een hevige pijnaanval die langer duurde dan normaal: zeker 20 uren. De huisarts verwees mij door voor een echo die echter pas vijf dagen later kon plaatsvinden. Daarop werden galstenen vastgesteld hoewel geen acute ontstekingen te zien waren. De galwegen waren volgens de arts niet verbreed maar wel precies op de cutoffwaarde van 7 mm, dus randnormaal.

Nu is de vraag of deze pijnaanvallen gerelateerd kunnen zijn aan de galstenen. Ik betwijfel dit omdat de pijn precies in het midden zit, niet rechts. Bovendien voel ik vaak wel een - veel lichtere - pijn ter hoogte van waar de galblaas zich normaal zou moeten bevinden, en dat is toch echt niet de plaats waar de zware pijnaanvallen zich bevinden (rechts vs. in het midden).

De arts wees mij er echter op dat de afvoer van de galblaas zich wél in het midden kan bevinden waardoor dit toch mogelijk zou kunnen zijn.

De huisarts raadt aan om gewoon af te wachten, wat ik echter al 2.5 jaar aan het doen ben.

Nu vraag ik mij af:

- Hoe kan ik zeker weten of deze klachten inderdaad van de galblaas afkomstig zijn?
- Indien niet, wat zouden dan andere mogelijke oorzaken kunnen zijn?
- Indien de pijn inderdaad veroorzaakt wordt door galstenen: zou de pijn zich dan moeten bevinden ter hoogte van de galblaas, of ter hoogte van de "afvoer" van de galblaas? Wat voor afstand kan hier tussen zitten?
- Zou een echo op het moment zelf van zo 'n pijnaanval meer informatie kunnen geven?
- Kan de randnormale waarde van 7 mm (vijf dagen na de aanval) erop wijzen dat er 5 dagen eerder misschien toch iets geweest is?

Alle informatie is welkom. Alvast bedankt !!
Thomas3

BerichtGeplaatst: 30-12-2018 21:49 Reageer met quote

Galblaas/galsteen is niet de oorzaak, wel de slachtoffer.
Er zijn 2 mogelijke oorzaak.
!) door slechte eet-, drink-en woongewoonte.
2) verstoring verkoudheid/griep

Tussen de Maag en de Lever, de plaats precies in het midden, een paar centimeter onder het borstbeen. Dit plek is de logistiek van Maag-energie naar de longen en naar de nier.
Ook een logistiek van de verkoudheid/griep proces die richting naar de Blaas of via de linkse oksel naar de hals en naar de hersenen.

In dit plek zit overtollige vocht/slijm of verstoorde maag-energie de zenuwen drukt daardoor de hevige pijn. Vooral door liggen.

Het best is een doelmatige buik massage, rug massage en cupping therapie. Je zal heel veel vochtige bolletje verschijnen op de plek rondom de maag en lever na de cupping therapie. Hoe meer het uithaalt, hoe beter het wordt. Very Happy
Index > Interne ziekten & Infectieziekten > Pijn ter hoogte van maag (?) precies in het midden
Pagina 1 van 1  

© Medisch Forum.nl 2004 - 2018   Privacy- en cookieverklaring