Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Kinderziekten > Besmettelijkheid waterpokken
Auteur Onderwerp: Besmettelijkheid waterpokken
Willem
Gast

BerichtGeplaatst: 08-01-2005 9:33 Reageer met quote

Wij hebben een zoon van 5 weken oud.
Eens in de week ga ik sporten met mijn zwager (mountainbiken), echter zijn dochter van 4 jaar heeft nu de waterpokken.

Uiteraard gaan wij nu niet langs met onze zoon, maar kan ik het virus via mijn zwager overdragen naar mijn zoon?

Dank voor jullie reactie?

Willem
Maarten
Arts

BerichtGeplaatst: 08-01-2005 12:53 Reageer met quote

Willem schreef:
Eens in de week ga ik sporten met mijn zwager (mountainbiken), echter zijn dochter van 4 jaar heeft nu de waterpokken.

Uiteraard gaan wij nu niet langs met onze zoon, maar kan ik het virus via mijn zwager overdragen naar mijn zoon?

Beste Willem,

Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken. De kans dat jij via je zwager het virus overdraagt is verwaarloosbaar klein.
Daarnaast is je zoontje in ieder geval beschermd tegen waterpokken doordat hij nog antistoffen bij zich heeft die hij van zijn moeder gekregen heeft, toen ze nog zwanger was.
Als je zoontje ook borstvoeding krijgt, dan krijgt hij ook nog via de borstvoeding antistoffen.
(Dit gaat met name op als moeder in het verleden waterpokken doorgemaakt heeft, maar daar ga ik voor het gemak maar van uit, de meeste mensen hebben waterpokken gehad. Ook als ze geen waterpokken gehad heeft, is je zoontje nog bescherm, hij heeft namelijk ook a-specifieke, dus niet gerichte antistoffen via zijn moeder gekregen. Deze werken wel minder goed)
Paul
Admin

BerichtGeplaatst: 08-01-2005 15:35 Reageer met quote

Willem schreef:

Zoals Maarten al beschreef is de kans op besmetting via de route die jij beschrijft zeer laag. Waterpokken wordt via direct contact met de blaasjes/pukkeltjes en via contact met druppeltjes in de uitademenhaling overgebracht. Dit is nu niet het geval. Als jij waterpokken hebt gehad als kind dan loop jij geen risico om waterpokken op te lopen en het door te geven.
Willem
Gast

BerichtGeplaatst: 10-01-2005 19:11 Reageer met quote

Dank voor julie reactie. Ik ben weer gerust.

Groeten,
Willem
Index > Kinderziekten > Besmettelijkheid waterpokken Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016