Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Tandheelkunde > Ontstoken verstandskies verwijderen geen antibiotica
Auteur Onderwerp: Ontstoken verstandskies verwijderen geen antibiotica
mevrouwmathilde

BerichtGeplaatst: 15-06-2013 16:39 Reageer met quote

Hoi!

Iets meer dan een week geleden (donderdagavond) heb ik mijn linker twee verstandskiezen laten trekken. Drie maanden eerder heb ik mijn 2 rechter verstandskiezen laten trekken, ging in principe prima, erna trad alleen een ontsteking op.
Nu mijn andere twee zijn getrokken, gebeurde het volgende. Toen de chirurg bezig was, bleek mijn kies links onder ontstoken te zijn. Er kwam zelfs pus uit tijdens de behandeling. Toch is hij doorgegaan en heeft beiden kiezen getrokken. Na de behandeling had ik last, meer last dan vorige keer. Naar huis, volgende dag kon ik niet werken (duizelig, misselijk). Dagen verstreken en ik merkte dat vrijdag, zaterdag en zondag man wang dikker werd. Dinsdag was de dikte nog steeds hetzelfde en mn kaken gingen niet van elkaar, dus ik belde de chirurg. Assistente zei dat dikte er bij hoorde, koelen dus en als t niet hielp terugbellen. Koelen hielp niet, dus woensdagochtend gebeld en kon gelijk langskomen. Toen de chirurg me zag had ik het idee dat hij schrok. Mn wang was hard, er zat een soort ei op mn kaak, en dat is een teken dat het flink ontstoken is. Hij bekeek me alleen van de buitenkant en voelde aan mn wang. Ik kreeg twee antibiotica voorgeschreven, Amoxicilline en Metronidazol Sandoz, 6 pillen per dag, 7 dagen.
Het gaat nu beter, maar ik heb het idee dat ik gelijk antibiotica had moeten krijgen, temeer omdat mn kies al ontstoken was. Is dit juist?
Had daarnaast de assistente niet moeten vragen of mn wang hard was of als een oedeem?
De chirurg droeg daarnaast geen handschoenen (niet tijdens de behandeling en niet tijdens mn controle woensdag). Mag dit?

Alvast bedankt.

Mvg Mathilde
Ad
VanVelzen

BerichtGeplaatst: 17-06-2013 10:51 Reageer met quote

Beste Mathilde,

Verstandigste was om de tanden te laten zitten totdat de ontsteking was verminderd. Alsnog is dit zeer moeilijk te beoordelen en in vele gevallen maakt het wel of niet trekken totaal niets uit.

Wanneer de huid warm aanvoelt betekent het simpel weg dat er een infectie aan het broeien is waar antibiotica voor nodig is omdat het anders weken als niet maanden kan duren voordat het lichaam hier tegen kan vechten. Ondertussen wordt de persoon wel slechter. Veel moe, pijn enzovoort. Dit geld dus ook bijvoorbeeld bij een ledemaat ontsteking bijvoorbeeld in de knie of voet et cetera. Ook bestaat er een risico dat het erger wordt of complicaties die optreden.

Veel mensen krijgen een lokale ontsteking in en rondom de tanden. Dit kan vaak verergerd of veroorzaakt worden door een tand aandoening. Deze ontstekingen zijn echter van zeer korte duur.

Gezien u nu al twee ontstekingen heeft gehad na het trekken van tanden bent u wellicht gevoelig voor invloeden van buitenaf.

Als u rookt binnen een periode van 5 dagen na een tand verwijdering is de kans op een ontsteking groot. Slechte mondhygiëne vergroot tevens de kans op een ontsteking. Als u een voorbestaande tand/vlees aandoening heeft zoals bijvoorbeeld periodontitis is de kans op een ontsteking ook vergroot.

Het feit dat uw chirurg geen handschoenen droeg vindt ik nogal vreemd. Omdat u al een infectie heeft kan hij het eigenlijk niet erger maken. Hoewel het wel protocol is voor uw veiligheid en die van uw arts om hygiëne protocollen op te volgen. Als hij de handschoenen niet aanhad tijdens uw tand extractie denk ik dat u beter even contact moet opnemen met het ziekenhuis zelf want dat hoort niet zo.

U slikt nu tevens antibiotica die vrijwel uw weerstand verhoogt. U kunt ook gewoon aangeven dat u wilt dat uw arts handschoenen draagt. Persoonlijk vindt ik het zeer onprofessioneel.

Sterkte!
Lennyzdravi

BerichtGeplaatst: 08-01-2018 14:57 Reageer met quote

Ik had ook een onstoken kies,door een tandarts fout......heb er 5 jaar mee rond gelopen....had geen pijn.
Nu is mijn kaakbot zwaar aangetast en heb allerlei lichamelijke klachten.
Van spiertrillingen tot toxisch zweet en zware uitdroging.......kan nog amper sporten,want daarna worden meteen mijn spieren opgegeten door mijn lichaam.
Heb al veel onderzoek gedaan,maar kom niet per se tot een conclusie.....tandartsen vertrouw ik al helemaal niet meer.....zelfs via rontgen foto's konden zij de ontsteking niet eens zien en wisten sws niks....dus kreeg allerlei behandelingen die tot niks zijn geleid.
Tot ik dan zelf maar via de huiarts een verwijsbrief heb gehaald om naar de kaakchirurg te gaan.
Die zag meteen het probleem en beaamde mijn vermoedens.......kies getrokken....ontsteking weg geschraapt....maar ik blijf vies zweten en klachten houden.....heeft iemand hier ervaring mee?
Want ik zit vast.....huisartsen snappen het niet......tandartsen dus niet......zit met mijn handen in het haar.....heb ook best enge dingen gelezen over ontstekingen in de mond.
Index > Tandheelkunde > Ontstoken verstandskies verwijderen geen antibiotica Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016