Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Spier- en gewrichtsklachten > Contra-indicaties gebruik infraroodlamp?
Auteur Onderwerp: Contra-indicaties gebruik infraroodlamp?
Dilbert

BerichtGeplaatst: 03-11-2017 12:04 Reageer met quote

Dag Iedereen,

Graag jullie advies in verband met volgende:

Mijn partner kampt met fibromyalgie sedert verscheidene jaren. Gezien warmte vaak helpt om de pijn te dempen overweeg ik de aankoop van een infraroodlamp voor haar. Ik dacht aan een Beurer IL50.

Tijdens het zoeken naar informatie las ik echter het volgende op een website:

*** IR-A korte golf straling op het menselijk lichaam kenmerkt zich dus als volgt : de te behandelen zone moet rechtstreeks bestraald worden. Indringdiepte van 4 à 5mm (!) gevaarlijk voor inwendige prothesen (bv. knie, heupprothesen, pacemakers en osteosynthesematerialen bv. bouten, plaatjes, botpennen, schroeven enz). De IR-A korte golf straling brengt zijn energie over in de vaste materialen zoals vet-spierweefsel dat wordt bestraald. Creëert enkel in de zone die wordt bestraald een bloedvatverwijding, waardoor uitsluitend in die zone ook een betere bloedtoevoer ontstaat en de daarmee gepaarde pijndemping. (althans gedurende de tijd van de bestraling) Wordt niet langer dan 10-15min gebruikt (een langer gebruik verhoogd het risico op hittekrampen, hoofdpijn, duizeligheid, zwakte, desoriëntatie, stuipen, flauwvallen, bewusteloosheid of verstoorde ademhaling). Wordt afgeraden bij ouderen, kinderen en jonge kinderen, obsen en personen met chronische medische klachten, frequent gebruik kan op lagere termijn huidproblemen veroorzaken. Is net zoals in klassieke sauna belastend voor het hart. Een Infrarood veiligheidsbril wordt aangeraden bij dit type Infraroodcabines. ***

Mijn partner heeft osteosynthesemateriaal in beide voeten sedert een ingreep. In haar onderrug bevinden zich door ongeluk een 8 tal kleine metalen fragmentjes die vergelijkbaar zijn met naaldjes qua formaat.

Bovenstaande tekst gaat wel over infraroodcabines, maar weet niet of dat ander type straling is of niet. Kan mijn partner gebruik maken van van een infraroodlamp in dit geval? En mogen hiermee dan rug en voeten wél of niet behandeld worden?

Dank bij voorbaat,
Dilbert
Ad
Maanvrouwtje

BerichtGeplaatst: 12-11-2017 10:17 Reageer met quote

Ik zou bij fibromyalgie ook denken aan de factoren voeding en tekorten aan voedingsstoffen.
Van infrarooddingen zou ik het niet weten. Wel is het zo dat metaal in je lichaam de omgevingsstraling als een antenne oppikt. Beter daarom geen dingen als wifi of metaal in bed of matras.
Om te ontspannen is floaten wel aan te bevelen.
Index > Spier- en gewrichtsklachten > Contra-indicaties gebruik infraroodlamp? Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016