Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Interne ziekten & Infectieziekten > te weinig maagzuur. Remedie?
Auteur Onderwerp: te weinig maagzuur. Remedie?
annak

BerichtGeplaatst: 01-09-2008 15:53 Reageer met quote

ik maak te weinig maagzuur aan. Met als resultaat: onvoldoende galproduktie, zware moeheid een uur na eten, pijnlijke steken in de overgang van de dunne darm naar de dikke darm en een tekort aan een hoop mineralen en vitaminen.

Weet iemand een remedie?

Ik heb al pilletjes HCl en Betaine (voedingssuplement) en die helpen wel wat. Maar ik wil niet mijn hele leven pilletjes slikken, ik zoek een genezing.
Ad
greta60

BerichtGeplaatst: 01-09-2008 16:39 Reageer met quote

hoe ben je daar achter gekomen?
Kees501

BerichtGeplaatst: 01-09-2008 19:06 Reageer met quote

Ik ken wel een verband tussen de zuurtegraad van de maag/darminhoud en de productie van bicarbonaat door de pancreas, maar dat je lever minder gal zou aanmaken bij een tekort aan maagzuur, heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ben dan ook geen gastro-enteroloog.
Ook mijn vraag is: hoe is dit vastgesteld ?
annak

BerichtGeplaatst: 02-09-2008 5:23 Reageer met quote

hai,
het is een lange weg geweest waarvan ik hier een paar dingen zal noemen.

- ik nam mijn nutrients niet op ondanks keurig eetpatroon en diverse supplementen. Die bleek uit haaranalyse en symptomen als moeheid en progesterontekort.

- ik heb mijn ontlasting goed bekeken gedurende enkele weken. Die bleek vrijwel volledig onverteerd en onafgebroken. De sliertjes prei en wortel waren aan te wijzen. Maagzuur moet eten afbreken wat je niet fijngekauwd hebt

- mijn ontlasting was geel of grijs, Dit is een indicatie voor te weinig gal. Daarnaast was ik misselijk na het eten van kleine hoeveelheden vet of eiwit.
De osteopaat vondt voortdurende bewegingsbeperking ter hoogte van de galblaas en bij de overgang dunne darm-dikke darm. Op die laatste plek had ik ook veel pijn (onverteerd eten moet daar liggen rotten voordat het de colon in mag)
Een bovenbuikecho liet zien dat er geen aantoonbare rare dingen waren. Het moest hem dus in de funktie van organen zitten.

- ik heb voortdurend lage bloeddruk en veel duizelingen. Ik bleek een zouttekort te hebben. Sinds ik mijn eten en drinken zout geen lage bloeddruk meer. Maagzuur is HCl, hydro-chloride, zoutzuur. Tafelzout it natriumchloride. Een zouttekort brengt niet alleen de natrium-kalium-pomp van slag (speelt op celniveau een rol) maar zonder chloride kun je ook niet genoeg maagsap maken.

- een uur nadat ik iets gegeten heb wordt ik heel moe. DIt is het moment dat eten de maag verlaat en in de duodenum wordt bewerkt en opgenomen. Indicatie dat daar een probleem is.
Ik dacht aan glutengevoeligheid, wormen, ontstekingen of bacteriegroei. Ik deed een wormenkuut en stapte over op licht verteerbaar eten en het SC-dieet, Licht verteerbaar houdt in gekookte groenten. Met lang gekookte kippensoep zorgde ik voor licht verteerbare groenten, eiwitten en mineralen. Nadat ik stopte met alle granen, ook de glutenvrije, had ik geen last meer van pijnlijke passage in mijn darmen. Ik had kennelijk last van de vezels? Lijnzaad was ook verschrikkelijk pijnlijk. De steken ter hoogte van de appendix bleven, evenals de vermoeidheid één uur na het eten.

- ik heb alle symptomen van vermoeide bijnieren dus overdag slapen, zout eten en rust nemen zijn belangrijk. Door te rusten na het eten, zowel zittend als liggend, herstelde mijn darmperilstatiek. Nu had ik geen brei meer of harde klonten maar keurig samengeduwde drolletjes met de consistentie van fimoklri. Maar nog steeds was mijn ontlasting vol onverteerde spullen, geen of grijd en had ik pijn rechtsonder in mijn buik. De vermoeidheidssymptomen werden gelukkig niet meer erger.

- ik heb me grondig ingelezen en kan je nu vertellen hoe het werkt: maagzuur heeft 5 funkties: eten afbreken, pepsine aktiveren, pepsine stimuleren, melkvet en melksuikers afbreken en het eten steriliseren. Zonder maagzuur komt er ongesterileerd eten in de dunne darm die daar niet op berekend is, in de dunne darm komen namelijk weinig bacterien voor (die zitten vooral in de dikke darm). Dus heeft de dunne darm het zwaar, vooral het eerste gedeelte. Aangezien daar de meeste absorbtie ook plaatsheeft krijg je daar problemen als het eten niet voldoende afgebroken is om de enzymen erbij te laten en als het niet gesteriliseerd is.
Verderop, bij de appendix, krijg je weer problemen omdat het eten niet voldoende verteerd is. Het blijft lang liggen op die plek voordat het de dikke darm inkan. Daar zorgt het voor veel gas want de bacterien daar zijn dol op alles wat niet verteerd is. Dit is pijnlijk.

Maagzuur zet de dunne darm aan (om te gaan bewegen) en zet de produktie aan van pancreassappen en van gal. Zonder maagzuur krijgt je lever geen signaal om te produceren. En dus geen gal.
Het gaat om de signaalwerking. Ik heb dit uit biologieboeken. Kennelijk werken de ingewanden met een afwisseling van zuurtegraden en heeft de vertering van specifieke dingen elk zijn eigen plek in het traject.
Ik heb ouderwetse boeken gelezen zoals 'het leven van de mens' van Kahn uit de jaren '70, nieuwerwetse boeken zoals 'The Cell, a Molecular Approach' en veel op internet. Met name de wiki (nl en eng) over algemende dingen als spijsvertering. Om te begrijpen hoe het nu precies werkt. En vervolgens nadenken wat er bij mij kan spelen. Er spelen altijd verschillende dingen tegelijk, dat is het verwarrende.

- de proof of the pudding: ik ben HCl/Betaine-pillen gaan slikken en sindsdien is mijn ontlasting verteerd en heb ik geen pijn meer bij de overgang dunne darm-dikke darm. Mijn ontlasting is ook beter van kleur en duidt op langzame terugkeer van de galproduktie.

- wat ook nog zou kunnen meespelen is een bacteriegroei in de dunne darm die het gal afbreekt. Ik verwacht dat dit oplost zodra de dunne darm beter wordt en zijn werk beter kan doen. Ik merk daar nu al de resultaten van.

hopelijk is dit genoeg antwoord? Ik ben al maanden aan het puzzelen en ook steeds weer hoop en dan weer teleurstelling. Maar af en toe vind ik iets dat werkt en dat logisch is. Dit HCl-verhaal bijvoorbeeld. En dat zouttekort. En progesteron. En meer rust nemen, minder stress.
Dit staat dan tegenover de dingen die voor mij dit keer niets opleverden zoals veel bloedonderzoeken, lactose-intolerantietest, coeliakie-screening, electro-accupunctuur, praten met de psycholoog en een internist die me naar de deur brengt met "PDS-leer er maar mee leven"
greta60

BerichtGeplaatst: 02-09-2008 16:01 Reageer met quote

allemachtig....
vissie27

BerichtGeplaatst: 03-09-2008 19:25 Reageer met quote

Ohw my...... daar kan de biologieleraar nog wat van leren!!!

Maar hoe zit het met je colon? doet die wel gewoon zijn werk?
annak

BerichtGeplaatst: 05-09-2008 12:08 Reageer met quote

ja, nu mijn eten beter 'voorbewerkt' is voordat het de colon bereikt gaat het daar goed.
Mijn huisarts heeft me vandaag geleerd dat Betaine en Pepsine de maagzuurgraad niet verbeteren, het zijn verteringsenzymen die pas actief worden bij voldoende zuurgraad.
Ammoniumchloride is het spul dat de maag echt zuurder maakt. Ammoniumchloride is grappig spul, volgens de wikipedia. Het zit in schoonmaakmiddelen en soldeerspul. En in drop, het is namelijk een andere naam voor salmiak!
Zal ik maar aan de drop gaan dan? Wink (nee, want ik kan niet tegen de zoetstoffen)
Marleen74

BerichtGeplaatst: 30-09-2008 18:42 Reageer met quote

Hi Annak,

Ik herken je klachten. Ik was aan het zoeken naar een goede 'natuurlijke oplossing' voor het te weinig aanmaken van maagzuur en ben niet verder gekomen dan 'gember-capsules'.
Ik ben een paar jaar geleden naar het Preventief Medisch Centrum geweest in Rotterdam. De arts daar vermoedde dat ik te weinig maagzuur aanmaakte. Hij testte dit door me een balletje mee te geven van blauwe kleurstof in een stukje darm. Als mijn urine niet blauw zou worden binnen 24 uur, dan kon mijn maag dus de darm niet verteren. Geen blauw gezien, dus kreeg ik betaine/pepsine tabletten mee. Dat werkt wel een beetje, maar voor mij niet voldoende. Ik heb veel last van keel (slokdarm) en darmklachten.

Is Ammoniumchloride alleen op doktersrecept te krijgen? Ik zou het graag ook proberen. Al is het maar om even van de meest acute klachten af te zijn...

Mocht je nog iets ontdekken dat werkt voor jou, wil je dat dan aub laten weten? Very Happy Ik ben namelijk ook niet van de zoetstoffen (wegens candidadieet).

Groeten, Marleen.
annak

BerichtGeplaatst: 07-10-2008 20:32 Reageer met quote

hai Marleen,
wat fijn van je te horen.
Dus jij verteerd geen blauwe balletjes darm.... dat is één van de raardere testen om zo over te lezen Laughing

Dit is wat ikzelf nog heb ontdekt sidns mijn laatste post:
betaine/pepsine werkt alleen als er al een enigszins zuur milieu is. Daarom combineer ik dit soort pillen met een pil waar ammoniumchloride inzit. Dat zit enigszins in "HCL-plus" van biotics en in "calc-aid" van nutriwest (ik weet eigenlijk niet eens of ik hier namen mag noemen. Maar als je op ingredientenlabels kijkt kun je het zien, dit zijn de enige twee die ik na veel zoeken heb gevonden. Het zijn voedingssupplementen die je zo kunt bestellen. Niet goedkoop.)
Dus ik neem de ene pil om het te verzuren en de andere pil om meer betaïne te hebben. Soms neem ik meer dan 1 pil als ik iets eet wat zwaar verteerd (vlees is zwaar, vet is zwaar. Brood vraagt veel maagzuur maar niet van heel zure graad)

Ik was bij een ouderwetse apotheek en die vertelde nog over het middel Julapium. Dat is een zoutzuuroplossing (5%= gelijk aan je eigen maagzuur). Vroeger werd het veel voorgeschreven, schijnt. Je slikt het door, enigszins op smaak gebracht met klaprozenolie. Dit is voor mij bezwaarlijk want azijn doorslikken is al te zuur voor mijn slokdarm. Zoutzuur is wel 10x zuurder! Ik zie jou dit ook nog niet doorslikken Confused
Misschien dat die slimme arts in R'dam nog iets weet om dat goed in de maag te krijgen?

De natuurremediën (bitterkruiden enzo) om maagzuur te stimuleren werkt niet zo bij mij. Bij mij is het erfelijk, mijn moeder en broer hebben ook veel last en volgens mij hetzelfde. De arts denkt dat ook, dat het een eigenschap is, net als de kleur van je ogen. Wat niet betekent dat je ermee hoeft te leren leven.

Voor mij werkt dus die pilletjes bij m'n eten. Plus licht verteerbaar eten (gestoofd vlees, lang getrokken soepvlees, melkproducten/24 uurs-yoghurt, gaar gekookte groenten, zure haring). Ook rijst, witbrood en pasta zijn licht verteerbaar maar dat kan niet bij candida...
Ik vermijd zwaar eten (brood, rauwe groenten en sla, rauw vlees).
En ik doe rusten, een uurtje na het eten. Languit zitten of liggen. Dan verlaat het eerste eten de maag en krijgt de 12vingerige darm het voor zijn kiezen. Ik leg mijn hand op mijn maag en stuur positieve gedachten ernaartoe. Of reiki. Hoedanook, even rusten geeft je Nervus Vagus de gelegenheid om je spijsvertering goed te doen. Dat is de tegenhanger van het zenuwstelsel voor fight-or-flight wat de spijvertering onderdrukt. Dit is dus de link met stress.
Meer weet ik niet.... ik hoop op een manier om ammoniumchloride goedkoper in onze maag te krijgen.

trouwens! ammoiniumchloride moet je niet innemen als je maagzweer hebt.
groet, Anna
Mark86

BerichtGeplaatst: 21-05-2013 11:51 Reageer met quote

Beste Annak,

Hoe zijn de laatste jaren vergaan? Was het supplement HCL Plus voldoende in combinatie met de HCI/Pepsine om er vanaf te komen?
annak

BerichtGeplaatst: 21-12-2013 11:28 Reageer met quote

Hai Mark86

er is een hoop gebeurd en ik heb veel geleerd. De basis is niet opgelost maar ik verteer mijn eten nu wel goed.

Maagzuur wordt beïnvloed door cortisol en daar schort het bij mij aan. Cortisol wordt gemaakt van progesteron (bij zowel man als vrouw) en dat wordt gemaakt van cholesterol.

Mijn progesteron was onvoldoende en mijn cortisol ook. Mijn bijnieren trokken het niet meer en dat is de oorzaak geweest van grote ziekte in 2008. ME, CVS, Adrenal Fatigue, mij maakt het niet uit hoe je het noemt. Alle grote systemen vielen uit: vertering, hormonen, bloeddruk, zenuwstelsel, slaap. De dokters zaten met hun handen in het haar. Toen ben ik zelf gaan nadenken.

Inmiddels is het 2013 en heb ik stuk voor stuk bovenstaande systemen weten te herstellen tot een acceptabel niveau. Ik had 10 % aktiviteit level (dat is basically: in bed liggen en 1 x per dag eruit. Niet kunnen koken of douchen). Recent had ik het opgekrikt naar 35%. (alle dagen eruit, wel alle dagen rusten en niet kunnen koken én douchen op dezelfde dag) maar de kwaliteit van leven was erg goed. Ik was oprecht gelukkig (en nog steeds).

De laatste paar dagen ga ik door een stroomversnelling, gisteren zat ik op 60%, ik wist niet wat me overkwam. Ik heb een AtlasProfilax gedaan eergisteren. De stress waar mijn lichaam onder staat is aanmerkelijk verlicht nu mijn rug rechtstaat.

Ik vul mijn cortisol aan (met hydrocortison) en mijn progesteron (met lichaamsidentiek hormoon: Utrogestan. Niet met de rotzooi die in anticonceptiepillen zit).

Ik moet een uur na eten plat liggen en dan gaat mijn buik borrelen. Eten verteert nu goed. Ik vul maagzuur aan met verdunde azijn tijdens het eten. Gember of citroensap als ik misselijk ben.

Ik eet bloeduikeregaal: haal mijn energie uit vetten. Homo Optimum Dieet. Dit spaart verteringsenergie.

Afgelopen voorjaar heb ik mijn DNA laten uitschrijven (23andme.com) en ik blijk vitD en vitB12 en foliumzuur niet goed om te kunnen zetten. (Methylatie cyclus). Extra supplementatie van vit D en van reeds omgezette vormen van B12 en Foliumzuur (methylB12 en Folinezuur) zorgen dat op celniveau het 1 en ander nu gerepareerd wordt.

Verder extreme stress-reductie. In 2008 ben ik tijdelijk op het platteland gaan wonen en alle ambities voor een baan opzij gezet. Ik ben gaan breien en wolspinnen om rustig te worden en te blijven. Dit heeft trouwens een enorm sociaal netwerk opgeleverd via de site Ravelry.com.
Voor het eerst kwam ik in de zenuwstelsel-fase genaamd Rest & Digest. Dit is het tegenovergestelde van Fight or Flight.

Mijn DNA toont dat het enzym dat de Fight or Flight neurotransmitters moet afbreken bij mij niet goed werkt, ze blijven rondstuiteren in mijn hersens. Dit is het tegenovergestelde van wat ADD mensen hebben, zij hebben te weinig, ik heb teveel. Hierdoor koortsachtig en geconcentreerd en wired. Ik probeer te voorkomen om in Fight or Flight te raken en weet nu hoe het mechanisme bij mij werkt.

Per jaar werd ik een beetje beter. Nu heb ik alles mooi in balans: eten, hormonen, stress. Ik kan weer autorijden, ik kan weer denken en ben weer mentaal actief geworden. Geld verdienen zal niet lang op zich laten wachten.

Dit jaar ben ik weer terugverhuisd naar de stad. Ik leef nu een strak dagritme met veel rusten en maar 1 ding per dag willen. (ken je de spoon theory? ik heb 5 spoons op een dag.)

Nog steeds is mijn maagzuur niet goed. Ik heb nog niet in de DNA resultaten kunnen kijken of er een mutatie is die dat verklaart. HCL Plus werkt onvoldoende, CalcAid is inmiddels van de markt en ik ben door mijn laatste flesje heen. Ik denk dat ik weer Julapium bij ga vragen van de dokter.
Maar het eten van kleine beetjes en het gaan liggen 45 minuten eten werkt. Dan kan mijn cortisol zich op het maagzuur richten omdat de bloeddruk even geen aandacht vraagt.

en ik ben nog net zo'n kletskous als 5 jaar geleden...
annak

BerichtGeplaatst: 11-02-2015 6:41 Reageer met quote

Ik maak nu al 7 dagen geen gal meer aan. Ontlasting is licht, lever is zwaar. Moet ik me zorgen maken? En wat kan ik doen? De maagzuurversterkers helpen niet.

Achtergrond/update: sinds mei 2014 is mijn gezondheid met sprongen vooruit gegaan. Ik behaalde een level van 80% vergeleken met een gewoon gezond mens.

Dit lukte door elke dag 100 mg micronized oral progesteron (dit is géén geslachtshormoon) en het uitschakelen v d permanente stressreactie via techniek zoals Gupta Amygdala.

Nog steeds een ketogeen dieet en bij tijd en wijle nog HCL als ik dacht dat mijn maag dat nodig had.
Daarnaast standaard Addison's behandeling: 15 a 20 mg Hydrocortisonper dag (HC).

Het zag er goed uit! Ik dacht alweer aan werken.

Helaas is in jan 2015 de kat heel ziek geweest en ik 10 dagen in grote stress. Gehanteerd met HC en soep en HCL
Maar daarna was rusten alleen niet geoeg. Sinds een week maak ik geen gal meer aan en HCL werkt niet. Mijn lever voelt zwaar en ik ben bezorgd. Nog geen pijn gelukkig. Moet ik me zorgen maken? Jullie mening is zeer welkom.
Vitaal

BerichtGeplaatst: 13-02-2015 22:34 Reageer met quote

Hi Annak, kijk eens op voedingisgezondheid.nl en dan met name het verhaal van Mike Donkers. Hij schrijft helder duidelijk over de rol van bijnieren in het spijsverteringsproces. Je kunt daar ook zijn site vinden en hem advies vragen. Veel respect voor wat je al hebt uitgezocht, maar ook vervelend dat het nog steeds niet goed is. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Phil33

BerichtGeplaatst: 03-05-2015 20:24 Reageer met quote

Hoi Annak,

Hoe gaat het met jou op dit moment?

Ik produceer ook te weinig maagzuur. Ik slik Betaine HCL van Now. Die heeft 650 mg betaine en 150 mg pepsine. Die koop ik voor 16,.. euro. Ik heb 5 pillen nodig voor een grote maaltijd met vlees. 1 pil voor 2 boterhamen. Ik heb ook Betaine HCl van Doctor Best geprobeerd. Daar zit heeft 650 mg betaine en slechts 20 mg pepsine. Als ik 5 x van dit merk met een grote maaltijd met vlees neem, dan krijg ik toch buikpijn. Waarschijnlijk door te weinig van pepsine. Die breekt de eiwitten af.

Het is erg belangrijk om uit testen hoeveel pillen je moet innemen. Te weinig is niet goed (gas,pijn in de darmen). Te veel is ook niet goed (maagzuur in mijn slokdarm)

Hoe is bij jou te weinig maagzuur vastgesteld? In een ziekenhuis? Is de onderliggende oorzaak gevonden?

Daarnaast had ik vermoeden dat ik uitgeputte bijnieren heb, (heb ik last van opgezwollen neusvliezen, lage bloeddruk, vermoeidheid enz enz). Ik heb boek van Willson Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome gelezen. Ik ben toen bij Prof. Dr. Van den Bergh Venray/Venlo geweest. Wat een fantastische arts! Wat een mens! Ik wou mij op bijnieren uitputting testen. IK heb toen een insuline intolerantie test gedaan om te kijken of mijn bijnieren voldoende cortisol en andere hormonen in "actie " produceren (bij daling van suikerspigel). Het was gelukkig helemaal goed.
Sarah Mulders

BerichtGeplaatst: 17-05-2017 10:34 Reageer met quote

annak schreef:
hai,
het is een lange weg geweest waarvan ik hier een paar dingen zal noemen.

- ik nam mijn nutrients niet op ondanks keurig eetpatroon en diverse supplementen. Die bleek uit haaranalyse en symptomen als moeheid en progesterontekort.

- ik heb mijn ontlasting goed bekeken gedurende enkele weken. Die bleek vrijwel volledig onverteerd en onafgebroken. De sliertjes prei en wortel waren aan te wijzen. Maagzuur moet eten afbreken wat je niet fijngekauwd hebt

- mijn ontlasting was geel of grijs, Dit is een indicatie voor te weinig gal. Daarnaast was ik misselijk na het eten van kleine hoeveelheden vet of eiwit.
De osteopaat vondt voortdurende bewegingsbeperking ter hoogte van de galblaas en bij de overgang dunne darm-dikke darm. Op die laatste plek had ik ook veel pijn (onverteerd eten moet daar liggen rotten voordat het de colon in mag)
Een bovenbuikecho liet zien dat er geen aantoonbare rare dingen waren. Het moest hem dus in de funktie van organen zitten.

- ik heb voortdurend lage bloeddruk en veel duizelingen. Ik bleek een zouttekort te hebben. Sinds ik mijn eten en drinken zout geen lage bloeddruk meer. Maagzuur is HCl, hydro-chloride, zoutzuur. Tafelzout it natriumchloride. Een zouttekort brengt niet alleen de natrium-kalium-pomp van slag (speelt op celniveau een rol) maar zonder chloride kun je ook niet genoeg maagsap maken.

- een uur nadat ik iets gegeten heb wordt ik heel moe. DIt is het moment dat eten de maag verlaat en in de duodenum wordt bewerkt en opgenomen. Indicatie dat daar een probleem is.
Ik dacht aan glutengevoeligheid, wormen, ontstekingen of bacteriegroei. Ik deed een wormenkuut en stapte over op licht verteerbaar eten en het SC-dieet, Licht verteerbaar houdt in gekookte groenten. Met lang gekookte kippensoep zorgde ik voor licht verteerbare groenten, eiwitten en mineralen. Nadat ik stopte met alle granen, ook de glutenvrije, had ik geen last meer van pijnlijke passage in mijn darmen. Ik had kennelijk last van de vezels? Lijnzaad was ook verschrikkelijk pijnlijk. De steken ter hoogte van de appendix bleven, evenals de vermoeidheid één uur na het eten.

- ik heb alle symptomen van vermoeide bijnieren dus overdag slapen, zout eten en rust nemen zijn belangrijk. Door te rusten na het eten, zowel zittend als liggend, herstelde mijn darmperilstatiek. Nu had ik geen brei meer of harde klonten maar keurig samengeduwde drolletjes met de consistentie van fimoklri. Maar nog steeds was mijn ontlasting vol onverteerde spullen, geen of grijd en had ik pijn rechtsonder in mijn buik. De vermoeidheidssymptomen werden gelukkig niet meer erger.

- ik heb me grondig ingelezen en kan je nu vertellen hoe het werkt: maagzuur heeft 5 funkties: eten afbreken, pepsine aktiveren, pepsine stimuleren, melkvet en melksuikers afbreken en het eten steriliseren. Zonder maagzuur komt er ongesterileerd eten in de dunne darm die daar niet op berekend is, in de dunne darm komen namelijk weinig bacterien voor (die zitten vooral in de dikke darm). Dus heeft de dunne darm het zwaar, vooral het eerste gedeelte. Aangezien daar de meeste absorbtie ook plaatsheeft krijg je daar problemen als het eten niet voldoende afgebroken is om de enzymen erbij te laten en als het niet gesteriliseerd is.
Verderop, bij de appendix, krijg je weer problemen omdat het eten niet voldoende verteerd is. Het blijft lang liggen op die plek voordat het de dikke darm inkan. Daar zorgt het voor veel gas want de bacterien daar zijn dol op alles wat niet verteerd is. Dit is pijnlijk.

Maagzuur zet de dunne darm aan (om te gaan bewegen) en zet de produktie aan van pancreassappen en van gal. Zonder maagzuur krijgt je lever geen signaal om te produceren. En dus geen gal.
Het gaat om de signaalwerking. Ik heb dit uit biologieboeken. Kennelijk werken de ingewanden met een afwisseling van zuurtegraden en heeft de vertering van specifieke dingen elk zijn eigen plek in het traject.
Ik heb ouderwetse boeken gelezen zoals 'het leven van de mens' van Kahn uit de jaren '70, nieuwerwetse boeken zoals 'The Cell, a Molecular Approach' en veel op internet. Met name de wiki (nl en eng) over algemende dingen als spijsvertering. Om te begrijpen hoe het nu precies werkt. En vervolgens nadenken wat er bij mij kan spelen. Er spelen altijd verschillende dingen tegelijk, dat is het verwarrende.

- de proof of the pudding: ik ben HCl/Betaine-pillen gaan slikken en sindsdien is mijn ontlasting verteerd en heb ik geen pijn meer bij de overgang dunne darm-dikke darm. Mijn ontlasting is ook beter van kleur en duidt op langzame terugkeer van de galproduktie.

- wat ook nog zou kunnen meespelen is een bacteriegroei in de dunne darm die het gal afbreekt. Ik verwacht dat dit oplost zodra de dunne darm beter wordt en zijn werk beter kan doen. Ik merk daar nu al de resultaten van.

hopelijk is dit genoeg antwoord? Ik ben al maanden aan het puzzelen en ook steeds weer hoop en dan weer teleurstelling. Maar af en toe vind ik iets dat werkt en dat logisch is. Dit HCl-verhaal bijvoorbeeld. En dat zouttekort. En progesteron. En meer rust nemen, minder stress.
Dit staat dan tegenover de dingen die voor mij dit keer niets opleverden zoals veel bloedonderzoeken, lactose-intolerantietest, coeliakie-screening, electro-accupunctuur, praten met de psycholoog en een internist die me naar de deur brengt met "PDS-leer er maar mee leven"

Hoi Daar,

Dit bericht is wel heel lang geleden, maar ik heb vergelijkbare klachten en vroeg me af hoe het nu met je gaat? Ben je er helemaal vanaf? Nooit meer iets gevonden dat de oorzaak zou kunnen zijn via de reguliere gezondheidszorg?

En wat voor dieet volg je dat helpt? Want ik heb zoveel geprobeerd (heb al bijna 4 jaar last van mijn darmen, chronisch, en nu al een half jaar gewoon constant elke dag). Het lijkt ook alsof ik niet tegen vezels kan, maar ik weet niet zo goed wat ik dan kan eten als ontbijt en lunch, want tegen fruit kan ik ook niet. Dan blijft er niet veel over als alle granen, fruit en suikers uit je dieet zijn... Ik ben al zoveel afgevallen..

hoor graag van je!

Groetjes
Sarah
sumyam

BerichtGeplaatst: 11-11-2017 22:58 Reageer met quote

Hi iedereen,

ik heb wat gelezen hierboven en dacht even mee te delen dat het boek 'Guts and psychology syndrome' me heel goed hebben geholpen.
ik zou zeggen veel probiotica, gefermenteerd voeding zoals helpt om de darmflora in balans te brengen en zuurkool je natuurlijk maagzuur stimuleert.
Index > Interne ziekten & Infectieziekten > te weinig maagzuur. Remedie? Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016