Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Gynaecologie > Ongesteld sinds augustus en nu een Hb van 4.
Auteur Onderwerp: Ongesteld sinds augustus en nu een Hb van 4.
Zwerfkatje

BerichtGeplaatst: 12-11-2016 19:10 Reageer met quote

Na een paar jaar ben ik hier toch weer terug. Heb in 2013 een voorwandplastiek gehad en een sacrospinale fixatie van mijn baarmoeder. Toen getwijfeld of ik mijn baarmoeder niet beter kon laten verwijderen omdat ik een klein vleesboompje had, maar aangezien ik daar geen last van had en het me werd afgeraden door iedereen (inclusief de gynaecoloog)gekozen voor de fixatie.
Had ik dus beter niet kunnen doen. Mijn menstruatie werd langzaam onregelmatiger dus weer naar de gynaecoloog. Op aanraden van haar geprobeerd het uit te zingen tot de overgang maar dat is dus niet gelukt. Sinds augustus ben ik eigenlijk min of meer permanent ongesteld, heel af en toe een dagje niet en het bloedverlies is niet altijd even groot maar ik blijf vloeien. In deze tijd ook veel gebeurd in mijn leven, mijn vader overleden waarvoor van alles geregeld moest worden, mijn moeder de diagnose Alzheimer gekregen waardoor ik de mantelzorg in ben gezogen en als klap op de vuurpijl zijn we ook nog verhuisd met al het klussen wat daarbij kwam kijken. Dus ja, ik wist wel dat ik wel erg lang ongesteld was, maar hoe lang dat had ik zelf niet echt door en naar de dokter gaan dat kwam er niet van. Echt veel last had ik er ook niet van, ik deed nog alles op de fiets, wandelde elke dag een kilometer of vijf (dat doe ik nu) en dan dus al dat geklus en het verhuizen. Totdat de wal bij het fietsen het schip keerde, ik raakte steeds eerder buiten adem, ook van kippenstukjes en een brug, helling of de dijk op dat lukt gewoon niet meer fietsend. Dus naar de dokter om mijn koperspiraaltje te laten verwijderen en toen ook gelijk een formulier meegekregen om als dat niet zou helpen bloed te laten prikken. Voor de zekerheid want de huisarts had niet verwacht dat ik bloedarmoede zou hebben als hij mij zo zag en aangezien ik op de fiets was gekomen. Hahahaha.

Nu dus ijzerpillen en een verwijzing naar de gynaecoloog. Heb een afspraak op 9 december om te bespreken hoe of wat. Maar is dat wel snel genoeg want het loopt er aan de onderkant sneller uit dan ik het aan de bovenkant kan aanvullen. Is een baarmoederverwijdering überhaupt wel mogelijk met zo'n laag Hb en zo niet, hoe krijg ik dat Hb omhoog? Het is echt een kip-ei probleem.
Suzuki

BerichtGeplaatst: 12-11-2016 20:50 Reageer met quote

Dag zwerfkatje,
een Hb van 4 is volgens mij een indicatie voor een bloedtransfusie. Bel maandag je huisarts hierover om te overleggen en om te vragen of je niet eerder bij de gynaecoloog terecht kunt. De gynaecoloog zal de oorzaak moeten onderzoeken. Is het vleesboompje gegroeid? Is er misschien sprake van cystes?
Ik heb ooit een Hb gehad van 5,2 en heb bijna een jaar ijzertabletten moeten slikken. Een vriendin heeft bij 5,0 een bloedtransfusie gehad.
Sterkte!
Zwerfkatje

BerichtGeplaatst: 14-11-2016 20:59 Reageer met quote

Bedankt voor je advies, heb het opgevolgd en vandaag gelijk de huisarts gebeld. Mocht langskomen op het spreekuur. Man schrok nogal want heeft gelijk een spoedafspraak bij gynaecoloog geregeld. Ik heb nu twee vleesbomen in de baarmoeder en daarom is de baarmoeder vergroot en blijf ik bloeden. Het was anderhalf jaar geleden 1 klein boompje en de bedoeling was het uit te zingen tot de overgang. Hb was nog verder gezakt dus was indicatie voor bloedtransfusie Ik heb twee zakken bloed gehad. Nu nog steeds bloedarmoede maar niet meer zo erg.
Suzuki

BerichtGeplaatst: 14-11-2016 21:55 Reageer met quote

Ben blij dat je bij de huisarts bent geweest en dat er adequaat is gehandeld. Wat gaat er nu met de vleesboompjes gebeuren? Embolisatie of misschien toch baarmoederverwijdering? Heel veel sterkte in ieder geval.
Zwerfkatje

BerichtGeplaatst: 14-11-2016 22:22 Reageer met quote

Mijn baarmoederslijmvlies is 1,3 cm dik, dat moet er eerst uit. Heb nu medicatie die ik twee weken moet slikken en daarna komt alles los. Daarna kijken hoe het er uit ziet en kijken wat het vervolg is. Dan kan ik of medicatie waardoor de hele boel slinkt maar dan is er kans op verzakking, of gelijk de baarmoeder weg laten halen.
Ik denk dat ik ga voor verwijdering, zeker omdat de kans dat het verzakt als ik dat niet doe erg groot is. Is nu ook eigenlijk al verzakt, baarmoedermond zit op 2 cm van de uitgang en de enige reden dat de boel nog binnenboord zit is dat de baarmoeder met al die bomen zo groot is dat hij op het bekken blijft hangen.
Suzuki

BerichtGeplaatst: 14-11-2016 22:44 Reageer met quote

Je krijgt het flink voor de kiezen. Bij mij is 11 jaar geleden de baarmoeder verwijderd ivm cystes en vleesboompje. Heb daarna totaal geen problemen meer gehad en Hb blijft goed.
Alle goeds gewenst voor jou.
NijntjeCo

BerichtGeplaatst: 03-01-2017 11:50 Reageer met quote

Bij bloedarmoede en langdurig menstruatie kan vitamine B12 ook belangrijk zijn.
Van operaties heb ik geen verstand en wat de invloed kan zijn. Wel weet ik dat je de hormonen wat kan bijsturen. Veel vrouwen hebben oestrogeendominantie. dat wil zeggen dat het progesteron te laag is ten opzichte van het oestrogeen. kan allerlei klachten geven, als een langdurige menstruatie en ook de kans op vleesbomen vergroten. Onder andere progesteroncrème kan helpen om het wat bij te sturen maar het is ook belangrijk om je voeding aan te passen, eventueel nog andere middelen gebruiken. Kurkuma helpt ook het teveel aan oestrogeen af te breken.
Index > Gynaecologie > Ongesteld sinds augustus en nu een Hb van 4. Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016