Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Een gezonde levensstijl > Wakker worden / niet kunnen slapen van de honger
Auteur Onderwerp: Wakker worden / niet kunnen slapen van de honger
Jochemt




BerichtGeplaatst: 25-10-2017 9:45 Reageer met quote

Hallo,

Sinds een aantal jaar slaap ik slecht door een er hongergevoel. Dit gevoel heb ik ook overdag, alleen dan minder erg (waarschijnlijk omdat ik op deze momenten kan eten). Ik word 's nachts rond 5 uur wakker, met een hevig hongergevoel wat ervoor zorgt dat ik niet meer in slaap kan komen. Mijn lichaam voelt slap en het voelt alsof ik onmiddellijk voedsel nodig heb.

Ik ben twee keer naar de huisarts geweest en daar bloed laten afnemen. Echter zijn de bloedwaarden normaal (iets met schildklier of diabetes is het dus niet). De huisarts geeft aan dat er in principe niets fout met me zou moeten zijn en kan daarom niets doen. Overdag kan ik er wel mee leven (veel en niet ongezond eten). Het slaaptekort is echter wel hinderlijk en zorgt ervoor dat ik me moeilijk kan concerteren op het werk. Ik sport 3 keer in de week (hardlopen en fitness) en ben 1.92 en 75kg. Voor de rest ontbijt ik met een groot bord havermoutpap, eet ik 8 volkorenboterhammen overdag en eet ik een goed bord avondeten 's avonds. Tussendoor eet ik een pakje koekjes en een banaan.

Heeft iemand een tip wat ik kan doen om een keer de 8 uur slaap wel te halen? Het zou een verademing zijn om een keer van de wekker wakker te worden.

Bedankt!
Ad
Maanvrouwtje




BerichtGeplaatst: 28-10-2017 16:59 Reageer met quote

Het beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment. Dit houdt de bloedsuikerspiegel stabiel, wat beter is voor je hormonen en neurotransmitters, die onder ander je eetlust reguleren. Koekjes tussendoor geven juist pieken in je bloedsuikerspiegel.
Havermout kan goed zijn. Gekookt in melk is op zich een belasting voor de spijsvertering. Sowieso dan zorgen voor voldoende vet en (extra) eiwit erbij, zodat het verzadiging geeft.
Voor de afwisseling wat andere dingen proberen voor je ontbijt, of dat meer verzadiging geeft. Bijv bruine rijst, peulvruchten en wat groenvoer.
Stapels boterhammen zetten ook geen zoden aan de dijk. Beter bijvoorbeeld een omelet, maaltijdsalade, peulvruchten, stukje kip enz met een kleinere hoeveelheid brood. Voor tussendoor beter ook op je eiwitten letten. Bijvoorbeeld speltwafels met zaden.
Aanvullend kunnen bepaalde supplementen je hele gezondheid ondersteunen en de aanmaak van allerlei neurotransmitters verbeteren; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B C en D en omega 3. Gebruik zelf 5htp. Dit verbetert, door de aanmaak van serotonine, je humeur, verbetert de slaap en helpt je eetlust te reguleren.
Gebruik zelf vaak edelgistvlokken, waar naast veel eiwit ook chroom en zink in zitten. Chroom helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de eetlust te reguleren.
Op internet een aantal goede sites op gezondheidsgebied, onder ander groenevrouw.nl, jessevandervelde.com enz.
Jochemt




BerichtGeplaatst: 30-10-2017 9:22 Reageer met quote

Bedankt voor de tips! ik ga er gelijk mee aan de slag
Index > Een gezonde levensstijl > Wakker worden / niet kunnen slapen van de honger Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016