Het medisch discussie forum, waar medisch professionals herkenbaar mee discussieren en antwoord geven op medische vragen. Het medisch discussie forum voor lotgenotencontact
en informatie van ervaringsdeskundigen.

www.medischforum.nl
   Registreer   |   Informatie  |   Zoeken  |   Actieve Onderwerpen  |   Links  |   Inloggen
Index > Longziekten > chronische hyperventilatie
Auteur Onderwerp: chronische hyperventilatie
puckje




BerichtGeplaatst: 20-04-2017 14:12 Reageer met quote

Bij de fietstest met bloedgas meting ( longarts) is naar voren gekomen dat ik behoorlijke chronische hyperventilatie heb.

Helaas heb ik geen merkbare cvh klachten. ( rustige buikademhaling ca 7 x per minuut, Bij inspanning ook geen merkbare hyperventilatie of gejaagde ademhaling, geen stress of angst, geen depressie of andere psychische problemen,)
Ik ben 44 jaar, slank postuur en gezonde levensstijl.

De longarts kon mij niet vertellen hoe ik CV zelf kan herkennen.
Ik ben 5 jaar geleden ineens volledig ingestort en niet meer hersteld. Ik kan nagenoeg geen fysieke of mentale inspanning meer aan. ( uitsluitings diagnose ME/CVS na het hele medische circuit te hebben doorlopen??)

De afgelopen 3 jaar ben ik dagelijks bezig geweest mijn conditie heel rustig weer op te bouwen ( waarvan 6 mnd in revalidatie kliniek) , echter door ernstige blijvende uitputting en inspannings intolerantie gaat mijn conditie alleen maar achteruit.
Bij minimale overbelasting ( zowel fysiek als mentaal) volgt een flinke terugval/ griep verschijnselen die lang aanhouden.


Wat is er aan de hand en wat kan ik hieraan doen, ademtraining en beweging/onspannings therapie bij de mensendieck hebben niets op geleverd. Cognitieve gedragstherapie, bewegings opbouw / training en gesprekken met een psycholoog en voldoende rust ook niet.

Toch wordt ik steeds weer doorverwezen naar de sportschool en psycholoog.

Ik wordt er een beetje moedeloos van....
Ad
evitalolita




BerichtGeplaatst: 30-05-2017 20:31 Reageer met quote

Hallo,

Ik heb wel een paar oplossingen die je kunt proberen, maar het zijn misschien niet de normaalste oplossingen.

- Je zou eens hypnose kunnen proberen. Iemand brengt jouw dan onder hypnose en verteld jouw dan om het achterwegen te laten en om psychisch en fysiek sterker te worden. Dit kan echt helpen.

- Yoga is heel rustgevend voor je lichaam en geest. Het is bewezen dat dit mensen sterker maakt. Dit zou je eens kunnen proberen.

- Je zou ook eens op een blaasinstrument kunnen gaan spelen. Het traint je ademhalingsspieren, vergroot je long inhoud en het is fysiek niet te inspannend. Ook kun je zelf bepalen hoeveel energie je erin steekt en hoe lang je bezig bent.

Verder kun je ook nog andere dingen doen:

- Op tijd naar bed gaan. Een goede nachtrust is belangrijk voor de gezondheid. Zo krijgt je lichaam weer energie en kan het zich herstellen.

- Neem multivitamine pillen en vitamine d pillen met een hoge waarde vitamine d. Zonder vitamines kan je lichaam niet functioneren. Vitamine d speelt een grote rol bij de kwaliteit van je spieren. Krijg je weinig vitamine d binnen? Dan zullen je spieren erg zwak worden.

- Beweeg iedere dag een half uur, bijvoorbeeld wandelen. In jouw geval zou ik het inkorten naar een klein blokje om, omdat jouw conditie slecht is.

Verder is je voeding heel erg belangrijk. Verban toegevoegde suikers, verzadigd vet en snelle koolhydraten uit je leven. Deze slopen letterlijk je lichaam van binnen. Hieronder staan de goede en slechte dingen.

Slecht:

- Toegevoegde suikers in lekkernijen, frisdranken, fruitsappen, snoep, koek, gebak, etc. Gewoon alle toegevoegde suikers vermijden in alle producten.

- Verzadigde vetten. Deze zitten in alle vette, ongezonde producten zoals varkensvlees, gefrituurde producten, lekkernijen zoals taart, cake, koekjes, gebak, noodles, sausjes, dat soort dergelijke dingen.

- Snelle koolhydraten. Dit zijn snelle energiebronnen voor je lichaam waarvoor je lichaam geen moeite hoeft te doen om deze te verteren. Uiteindelijk worden ze omgezet in suikers en vet. Snelle koolhydraten zitten in alles wat erg veel verzadigd bevat en waar toegevoegde suikers in zit. Ook zitten ze in wit brood, witte pasta's en witte rijst.

- Zoetstoffen zijn ook erg slecht! Ze zijn nog erger dan toegevoegde suikers en verzadigd vet! Dit betekend niet dat je dan wel toegevoegde suikers mag eten en verzadigd vet mag eten, want dit is evengoed slecht voor je lichaam!

Goed:

- Eet genoeg groenten. De minimale aanbevolen hoeveelheid is 250 gram groenten per dag. Het is zelfs nog beter om 400 gram groenten te eten, maar dit is wel erg veel om naar binnen te krijgen. Je lichaam haalt energie uit groenten. Met deze energie doet je lichaam van alles zoals gezondheidsproblemen herstellen en je organen functionerend houden.

- Eet 2x per week vis, eet gevogelte en eet rundvlees. Vermijd varkensvlees, met uitzondering van ham als broodbeleg. Ham voor op brood is juist mager, maar varkensvlees voor in de pan is vet en ongezond.

- Vermijd vlees, vis, gevogelte of vegetarische producten die al bewerkt zijn of gekruid zijn, maar bewerk of kruid het zelf thuis. Dit is gezonder.

- Eet peulvruchten en noten. Vooral ongezouten noten zijn gezond zoals ongezouten walnoten en ongezouten cashewnoten. Ook ongezouten pinda's zijn gezond.

- Eet 2 stuks fruit per dag en varieer hierin. Eet niet altijd hetzelfde fruit, maar elke keer minstens 1 ander soort fruit.

- Slik multivitamine pillen en vitamine D pillen. Je lichaam gebruikt vitamines om lichaamsdelen en organen functionerend te houden en om eventueel gezondheidsproblemen en blessures te genezen. Vitamine D draagt bij aan het sterk maken van je spieren. Heb je een tekort? Dan worden je spieren erg zwak, krijg je angstaanvallen en mogelijk een depressie of burn-out. EET HIERBIJ WEL IETS WAT GEZONDE VETTEN BEVAT ZOALS HALFVOLLE YOGHURT OF EEN PLAK 30+KAAS. ANDERS NEEMT JE LICHAAM GEEN VITAMINES OP!

- Eet genoeg melkproducten. 2 tot 3 porties melk per dag is genoeg, maar ga dan ook niet meer eten/drinken. Gezonde melkproducten zijn alle halfvolle melkproducten en halfvolle yoghurt. Ook is 30+ kaas toegestaan of kaas dat nog magerder is.

- Drink genoeg water. Niet het vocht uit frisdranken, sappen of uit poeder aanmaak soepen, maar gewoon kraanwater. Drink minimaal 1,5 L per dag en het beste is 2 L per dag.

- Eet veel volkorenproducten zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en havermout. Volkorenpasta mag ook maar eet volkorenpasta maximaal 2x per week.

- Eet ook minimaal 6 sneetjes volkorenbrood per dag en neem gezonde tussendoortjes zoals groentes of fruit, maar geen koekjes of vette, suiker snacks.

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen!
puckje




BerichtGeplaatst: 30-05-2017 22:27 Reageer met quote

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie.!q

Juist wel normale oplossingen hoor.... gezonde voeding is echt enorm belangrijk en onze westerse eet gewoonten zijn gewoon erreg ongezond. Daarnaast kan stress voor enorm veel klachten zorgen.


Ik heb alles van onderstaande eigenlijk al geprobeerd en veel dingen zijn vaste gewoonten geworden zoals zeer gezond voer, gezond gewicht, en een vast dag /nacht ritme. ( helaas erg weinig talent voor saxofoon spelen... maar een blaas instrument is nog te zwaar gebleken, longinhoud is prima en boven gemiddeld ) Dagelijks wat aan de wandel en ter ondersteuning div vitamine pilletjes ( ook zonder enge toevoegingen­čśë)
Geen stress , onderliggende stress of psychische ballast gevonden. ( dus ook niets om los te laten....­čÖü) Ik heb rust in mijn lijf en leef bij de dag....
Het heeft mij helaas niets opgeleverd qua klachten verlichting en gaat de conditie vreemd genoeg achteruit ipv dat het verbeterd..l Raarrrrr. Niemand herkend de chr hyperventilatie maar blijkbaar wel gemeten in de fietstest met bloedgas meting...
Maanvrouwtje




BerichtGeplaatst: 04-07-2017 8:46 Reageer met quote

Als je bent ingestort heb je teveel van je lichaam gevergd. Dan is het zaak om goed je grenzen te bewaken en te zorgen voor extra voedingsstoffen. Zo hebben veel mensen een tekort aan magnesium en andere stoffen. Voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters zijn ook allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren nodig. In een Multi zit in elk geval te weinig magnesium.
In tegenstelling tot de vorige reageerder zou ik zeggen juist niet teveel brood, matig met zuivel en verzadigde vetten zijn juist niet slecht. Wel zorgen voor voldoende eiwitten. Je zou bijv een natuurgenezer kunnen raadplegen voor advies op maat.
Gebruik zelf 5htp voor de aanmaak van serotonine, wat ontspanning geeft en gevoel van meer grip op dingen te hebben.
Als je misschien weinig of geen vlees eet kom je eerder stoffen tekort als carnitine, lysine, taurine, carnosine, zink, ijzer, vitamine B12. Wat extra carnitine kan in elk geval wat meer energie geven. Gebruik zelf een combinatie van carnitine en alfa liponzuur.
puckje




BerichtGeplaatst: 03-12-2017 10:52 Reageer met quote

Dat klopt, het is alleen niet haalbaar om niet teveel van mn lijf te vragen. Ik heb een zeer lage anaerobe drempel ( onder de 100) die bij bijv een kopje thee inschenken al wordt overschreden­čś│. . Hoe langzaam ik mijn activiteit ook opbouw , er volgt geen trainings winst, alleen flinke terugval en toename griepverschijnselen. Voeding is al lange tijd optimaal, qua inname vitamines , mineralen etc etc. ook Nergens tekorten gemeten. daarnaast slik ik L-carnitine . Helaas zonder resultaat.
Index > Longziekten > chronische hyperventilatie Bookmark and Share
Pagina 1 van 1  

Copyright © Medisch Forum.nl 2004 - 2016